Pracujeme podle mezinárodního vzdělávacího programu pro předškolní výchovu Začít spolu (Step by Step).
Pro tento alternativní program jsme se rozhodli (po konzultaci s rodiči) proto, že tento program hovoří o současnosti a budoucnosti a dává základy pro postoje, znalosti a dovednosti životné důležité pro člověka, který se bude muset vyrovnávat s nároky a problémy současnosti i budoucnosti.
U tohoto programu oceňujeme zejména následující specifika:
– je orientován na individuální práci s dítětem, na jeho aktivitu, samostatné rozhodováni a řešení úkolů,
– prostor tříd je rozdělen do Části tzv. center aktivit, které stimulují děti ke hře a práci, jsou to pracovní koutky, které umožňují hru i tvůrčí práci jednotlivcům i skupině děti,
– centra aktivit jsou funkčně a esteticky vybavena, vhodně rozmístěna a ohraničena tak, aby zde děti měly soukromí pro práci, jsou jasné označena obrazem, nápisem. Pomůcky v centrech aktivit jsou dostupné, zpravidla v otevřených skříňkách, aby každý po ukončení hry věděl, kam má pomůcky odložit. Centra aktivit se stávají dílnami, v nichž děti mají příležitost učit se mnoha cestami: vařením, kreslením, malováním, modelováním, zpěvem a tancem, diskusemi, stavěním, dramatickými hrami, prohlížením knih, vyhledáváním v encyklopediích, prací s mikroskopem, lupou, pokusy a objevy apod.,
Myslíme na to, že si zapamatujeme:
10 % toho, co slyšíme
15 % toho, co vidíme
20 % toho, co současné slyšíme i vidíme
40 % toho, o čem diskutujeme
80 % toho, co přímo zažijeme nebo děláme
90 % toho, co se pokoušíme naučit druhé
– centra aktivit se vybavuji kvalitními učebními pomůckami např. mikroskopem, lupou, encyklopediemi, počítačem, trojhrannými tužkami a pastelkami apod.,
– v vedení dětí pedagogických týmem využívá bohatého spektra pedagogických možnosti a směrů založených na nedirektivním řízení dítěte
– v pedagog je zde v roli partnera, na první pohled ve třídě dominuje aktivita děti, pedagogové jsou spíše u pozadí, děti při hrách a činnostech vedou nepřímo a podporují u nich samostatnost a zájem poznávání vlastni aktivitou,
– program přímo vybízí pro spolupráci s rodinou, protože podstatou je komunikace o dítěti, o jeho pokroku, výsledcích, popř. problémech (probíhají individuální konzultace s rodiči),
– v připravuje děti na vstup do všech typů škol, má návaznost na základní školu
Program podporuje charakteristické rysy jako:
– přijímat změny a aktivně se s nimi vyrovnávat a kriticky myslet,
– nést za svou volbu odpovědnost,
– umět se samostatné rozhodovat, být tvůrčí, mít představivost,
– dodržovat pravidla společného soužití, podílet se na jejich vytvářeni aj.
Po několikaleté práci s tímto programem můžeme konstatovat, že očekávané kompetence dětí v mateřské škole s programem Začít spolu jsou naprosto v souladu s kompetencemi, které obsahuje Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání.
Více o programu Začít spolu na [www.sbscr.cz]
Pro doplněni vzdělávací práce:
– v předškolních třidách se učíme pracovat s počítačem. Počítačové programy, které používáme. prošly odborným schválením MŠMT
– během školního roku vytváříme tzv. Portfolio dítěte, je to řada pracovních listů (vypracované psychology a speciálními pedagogy), na kterých lze vysledovat pokroky dítěte, ověření dovedností, které by měl předškolák zvládat před vstupem do ZŠ. PORTFOLIO je podkladem pro individuální konzultace s rodiči.